Maandelijks archief: april 2016

Einde VAR per 01/05/16

Per 1 mei 2016 is de VAR afgeschaft. Dat heeft nogal wat consequenties, maar bovendien zijn nog niet alle consequenties helder. De praktijk moet het verder uitwijzen. Om voorlichting te geven aan kunstenaars – veel kunstenaars werken als zzp-er met een VAR – organiseerden verschillende organisaties voorlichtingsbijeenkomsten. De informatie die daar aan de orde kwam kunt u nalezen op de respectievelijke websites:

en kijk op belastingdienst.nl


Beleidsplan Mondriaan Fonds 2017-2020

Jaarverslag-2015-212x300Het Mondriaan Fonds heeft zijn beleidsplan voor de periode 2017-2020 gepresenteerd. Het fonds wil de dynamiek in de sector bevorderen door ontwikkeling en experiment te stimuleren. Bovendien wil het fonds dat kunst en erfgoed een betekenisvolle plek hebben in de samenleving. De missie van het fonds is het bevorderen van de ontwikkeling en de zichtbaarheid van een gezonde sector van beeldende kunst en cultureel erfgoed. Om dat voor elkaar te krijgen stimuleert het projecten van kunstenaars, bemiddelaars (curatoren en critici), presentatie-instellingen, musea en andere erfgoedinstellingen, galeries, opdrachtgevers en burgers. Jaarlijks heeft het Mondriaan Fonds ongeveer 26 miljoen euro te besteden.

Het volledige artikel staat in BK-informatie nummer 3 (22 april 2016)


Toekenningen Mondriaan Fonds 2015

Logo downloads NL web groenIn 2015 kwamen er bij het Mondriaan Fonds meer aanvragen binnen dan het jaar daarvoor. Het totaal aantal aanvragen was 2.092 waarvan er 860 werden gehonoreerd. Een deel van de stijging wordt verklaard door de belangstelling voor een aantal eenmalige open oproepen voor specifieke aanvragen op het gebied van crossovers tussen beeldende kunst en vormgeving en op het gebied van kunstinitiatieven. Ook waren er twee aanvraagrondes binnen het programma The Art Of Impact.

Het volledige artikel staat in BK-informatie nummer 3 (22 april 2016)


Boekman 106 – De nieuwe kunstkritiek

cvr106_frnt_190216De dit voorjaar verschenen Boekman 106 staat in het teken van de kunstkritiek. De traditionele kunstcriticus lijkt terrein te verliezen
ten gunste van de kunstcriticus op het internet. De bladen en kranten hebben steeds minder ruimte voor kunstkritiek en online neemt het aantal mensen dat zich met kunstkritiek bezighoudt juist toe, en verschanst zich tegelijkertijd in niches. Wat is nog de betekenis van de kunstkritiek? Een aantal schrijvers verdiepte zich in deze en andere vragen rondom de kunstkritiek. We geven onderstaand een korte weergave van enkele van de artikelen uit Boekman 106 – De nieuwe kunstkritiek.

Het volledige artikel staat in BK-informatie nummer 3 (22 april 2016)


Raad voor Cultuur: advies over internationaal cultuurbeleid

De raad

De raad

Op 8 maart jl. stuurde de Raad voor Cultuur een adviesbrief over internationaal cultuurbeleid aan de ministers Bussemaker (OCW) en Koenders (BuZa). De Inspectie Ontwikkelingssamenwerking en Beleidsevaluatie (IOB) voert momenteel een evaluatie uit naar de effectiviteit van het internationaal cultuurbeleid, maar omdat dit vertraging oploopt koos de raad ervoor deze evaluatie niet af te wachten en alvast met een briefadvies te komen, waarin wordt gewezen op onderwerpen die volgens de raad een plek verdienen in het cultuurbeleid. De raad pleit voor meer nadruk op cultuur, een stevige agenda en een minder strikte focus op prioriteitslanden. Voor zijn bevindingen baseerde de raad zich op gesprekken met adviseurs, commissieleden en cultuurinstellingen in binnen- en buitenland.

Het volledige artikel staat in BK-informatie nummer 3 (22 april 2016)

 


‘Een nieuwe kijk’

cover BK-03-2016Onlangs werd op de televisie een documentaire getoond over de ‘betekeniseconomie’ – een economie die draait om het creëren van welbevinden – met daarin een kort stukje over Greyston, een Amerikaans bedrijf in de stad Yonkers (grenzend aan The Bronx in New York). Het bedrijf werd opgericht door Bernie Glassman met het doel om de vele werklozen uit de stad te helpen een nieuw bestaan op te bouwen. Het motto van Greyston is dan ook “We don’t hire people to bake muffins, we bake muffins to hire people.” Lees meer ›


Marcel Prins: Grip op het grid

23259795364_45d5ebaf57_bMarcel Prins is geboren in Den Haag (1958) en aldaar opgeleid als omgevingsvormgever en ruimtelijk ontwerper aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (1977-1982), woont en werkt sinds 2008 in het Friese Jubbega. Prins maakt ruimtelijk werk in grote en kleine formaten met uiteenlopende materialen, en gebruikt daarbij vaak gevonden voorwerpen die hij tot narratieve sculpturen combineert en hervormt. In 2010 opende Prins Beeldenpark Friesland, het online-museum toont “de schoonheid van het onopgemerkte alledaagse, onbedoelde anonieme kunstwerken”. Eerder deed Prins als galerist ervaring op als initiator en oprichter van het internationale Musée de la Sculpture Trouvée. Lees meer ›


Facebook
Facebook
Twitter
Instagram

Volg ons op Twitter